KLUSTER SEMI-D, SETIAWAN PERAK

Time mula- mula kahwin dulu, langsung tak terfikir tentang rumah pertama - bukan apa, rumah area KL ni semua taraf- taraf hartawan je yang mampu. Orang macam aku ni, mampu tengok ajelah. Sampailah ada sehari tu aku pergi shopping groceries kat Tesco Ampang ngan MLH. Sebelum keluar, aku singgah Watson kejap. MLH pula tunggu kat luar ngan barang- barang. Aku keluar je dari Watson, MLH tunjuk kat aku beberapa pamphlets- rupanya time tunggu aku kat luar, MLH pulak busy kutip pamphlets beberapa projek perumahan yang sedang rancak dibina. Mula- mula tu, aku tak amik kisah sangat sebab dalam hati mesti rumah orang kaya- kaya je ni. Sampailah MLH tunjuk kat aku pamphlet semi-D kluster starting price RM180K ++, aku terus grab pamphlet tu. Wow, rumah semi-D bawah RM200K cukup menarik minat kitorang time tu.

On the way balik rumah, aku dan MLH dah start angan- angan nak beli rumah semi-D yang terletak jauh kat Seri Manjung, Perak. Memandangkan rumah tu dijangka siap 2019, that's mean lambat lagilah start bayar instalment rumah - sempatlah nak naikkan gaji yang tak berapa nak naik ni, beside that mungkin time tu MLH ada rezeki lebih yang menambahkan lagi kebolehupayaan kitorang suami isteri. Sampai je kat rumah, MLH suruh aku call ejen hartanah Setiawan tu tentang beberapa info yang boleh membantu kami mengetahui serba sedikit berkenaan semi-D tersebut.

MLH memang seorang yang bersungguh kalau dia dah start to plan something. Suddenly MLH decided to visit show room kat Setiawan - semata- mata nak tengok rumah contoh kat sana. KL- Setiawan bukan dekat- almost 3 hours. Guys, you know kitorang terpaksa take 6 hours untuk sampai ke Seri Manjung kerana that time banyak jalan menuju ke Seri Manjung ditutup - I don't know why. But it's okay, nasiblah office Setiawan tu dekat je and dorang bawa kitorang tengok show room kat tingkat atas bangunan office Setiawan. MLH agak frustrated - dia bersungguh nak datang ke Seri Manjung semata- mata nak tengok rumah contoh kat tapak pembinaan tu tapi malangnya, kluster semi-D ni belum start pun lagi. Hanya fasa 1 iaitu single storey terrace je yang dah siap. 

Pamphlet kluster semi D

Selepas sesi melawat show room yang kononnya seakan kluster semi-D yang kitorang nak beli tu, aku dah teruja nak pilih rumah walaupun that time MLH agak keberatan nak proceed to the next procedure. Mungkin disebabkan keterujaan aku yang melampau mengheret MLH untuk sama- sama tengok lot rumah yang masih belum berpenghuni. Namun, keghairahan nak pilih rumah akhirnya terbantut apabila staff  Setiawan tengok number my IC yang menunjukkan aku sabahan - dia request nak copy my certificate of birth. Then, she told me to hold our booking until Monday to make sure aku ni dalam senarai orang yang layak beli ke tidak. OMG aku dah mula rasa sayu time tu tapi aku tetap nak positif.

"What do you think? we able to get it or no?," tanya MLH sambil mencari KFC dalam bangunan Tesco di Seri Manjung.

"Off course we will get it cuz I'm bumiputra Sabah. Here, only malay stated as bumiputra but in Sabah, we had so much races get bumiputra status. So, don't worry..InsyaALLAH will get it soon," jawab aku penuh positif walaupun dalam hati tak tahu nak rasa apa.

Hari Isnin yang dijanjikan pun tiba. Nervous gak aku bila staff Setiawan tu sent message kat whatsapp. Lepas je baca message tu aku rasa muka aku jadi merah padam kot, rasa panas sangat hati aku baca message yang berbunyi ;

'sorry we cant give you to buy this semi-D cuz you're not bumiputra (malay). we will contact you soon when the non bumi lot is open' 

' How come you said I'm not bumi? Do you know Sabah had so much kind of bumi, but here only malay stated as bumi' aku balas dengan perasaan yang penuh api kemarahan sebab kecewa sangat.

'ya we know that also. but so sorry this lot only available for malay muslim bumi. I don't want to make you in trouble cuz we already had a case where is customer cant change their name for that land just cuz of this issue' 

Dalam kekecewaan tu, aku still dapat a new knowleadge iaitu aku kena berhati- hati dengan bumi lot yang dijual oleh mana- mana pemaju selepas ni - means aku hanya layak untuk non bumi lot. Bad news ni aku sampaikan kepada MLH. Dia pun seperti aku turut kecewa. Namun begitu, MLH memang seorang yang tidak kenal erti putus asa. He keep searching for any new projects yang boleh kami miliki. Sampailah kami menemui PRIMA HOME.

Ok, to be continue ...

Comments

Popular Posts