PAK LO CHICKEN RICE STYLE

Semenjak aku dibekam hari tu, aku masih dalam mood 'keinsafan' - makan pun dah berpada- pada, sayur- sayuran jadi pilihan utama dan banyakkan minum air. Takpe, kita tengok sejauhmana keinsafan tu bertahan dalam diri aku yang gila makan ni hihi. Sejak aku kahwin ni, menu makanan aku berubah. MLH jenis tekak western dan kadang- kadang middle east. Tapi cara masakan aku lebih banyak ke arah goreng- goreng. MLH ni masih tak boleh terima makanan berorientasikan sup. Sayur pun dia alah. Aku pulak sebelum ni memang penggemar sayur- sayuran dan makanan bersup. Sejak jadi surihati MLH ni, aku terpaksa mengubah corak pemakanan untuk meraikan MLH. Kang aku masak ikut tekak aku, MLH takkan makan - kalau makan pun, dia takkan berselera dan habiskan makanan tu. Aku jugak yang kecewa dan rasa down disebabkan masakan tak menepati piawaian MLH. 

Sejak aku kahwin ni, aku kena tinggalkan beras wangi thai kesukaan aku tukar jadi beras basmathi yang panjang- panjang tu. Nasi pun kena masak ala- ala nasi minyak gitu, takpun nasi tu kena ada perasa gitu. MLH ni pulak, bukan main gemar makan ayam masak merah. Itu lauk pertama kali aku masakkan untuk dia time couple- couple dulu. Lepas kahwin je, dia terus request ayam masak merah selalu. Aku kadang- kadang bosan dengan ayam masak merah, terpaksa jadi lebih kreatif mengolah masakan bercirikan ayam - ayam steam, ayam panggang, ayam goreng panggang dan macam- macam lagi aneka masakan ayam. Kalau MLH bosan makan nasi, dia request spageti atau pun dia nak makan roti capati. Korang jangan ingat aku hebat nak gelek- gelek tepung buat roti capati - aku tunjuk kat tesco je dan bayar hihi 






Okey stop cerita tentang gaya pemakanan kami suami isteri. Niat utama aku menulis pada malam ni, tak lain tak bukan nak share masakan sayur ala- ala nasi ayam Chicken Rice Shop. Korang pernah makan kan? Dulu aku ingatkan sayur pak choy tu just celup- celup dalam air mendidih, then letak sos tiram. Tadi bila aku still dalam mood keinsafan ni, tetiba teringin nak makan pak choy tu. Macam biasalah, aku google kan aje. Sape- sape nak try pak choy versi aku ni resepi seperti di bawah :

Bahan- bahan
  • Pak choy
  • Lobak
  • Halia - dicincang halus
  • Bawang putih - dicincang halus
  • Sos tiram
  • Kicap cair
  • Minyak bijan
  • Air suam sedikit
Cara masak
  • Rebus lobak dahulu. Dah lembut lobak tu, barulah celur pak choy tu kejap. Dah masak lobak dan pak choy, ketepikan dahulu.
  • Panaskan minyak dan tumiskan halia dan bawang putih hingga naik bau.
  • Masukkan sos tiram dan kacau.
  • Masukkan kicap cair dan kacau.
  • Masukkan minyak bijan dan kacau.
  • Akhir sekali masukkan sedikit air. Korang agak- agak je, jangan sampai cair kuah tu.
  • Kalau kuah tu dah cukup rasa dan masak, korang masukkan sayur tadi ke dalam kuali dan gaul sekejap.
tadaaa pak choy, lobak ala chicken rice shop 😍

Sayur ni aku makan dengan telur mata kerbau blackpepper. Konon- konon ikut korean style ahahahha. Not bad bagi penggemar veggie macam aku, silalah try resepi yang aku olah ikut sesuka hati tekak aku sebab aku yang makan hihi Rasa??? Macam korang makan pak choy kat Chicken Rice Shop tapi ni versi fried style gitewww. Selamat menjamu selera!

Comments

Popular Posts